logo3

Πώς καταλαβαίνω ότι είμαι έγκυος;

Η πιο συνηθισμένη ένδειξη για το αν είστε έγκυος είναι η καθυστέρηση που πιθανόν να έχετε στην περίοδό σας. Εάν έχετε ένα φυσιολογικό καταμήνιο κύκλο συνήθως η διάρκειά του κυμαίνεται μεταξύ 28 – 30 ημερών. Από τις πρώτες κιόλας ημέρες της καθυστέρησης μπορείτε να κάνετε κάποιο τεστ εγκυμοσύνης στο σπίτι μόνη σας είτε με εξέταση αίματος στο μικροβιολογικό εργαστήριο να μετρήσετε την β –hCG (β – χοριακή γοναδοτριπίνη) για να διαπιστώσετε την ύπαρξη εγκυμοσύνης ή όχι.

Άλλες ενδείξεις , σε αρχικό στάδιο εγκυμοσύνης, μπορεί να είναι το αίσθημα αυξημένης κόπωσης και υπνηλίας, ευαισθησία στους μαστούς , συχνοουρία και αίσθημα ναυτίας κ.α.

Μπορεί η εγκυμοσύνη να επηρεάσει τις διατροφικές μου συνήθειες;

Δεν είναι σαφές το πότε και αν εμφανίζονται αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες των εγκύων. Κάποιες γυναίκες μπορεί να μην εμφανίσουν καμία αλλαγή στις διατροφικές τους συνήθειες. Σε κάποιες περιπτώσεις, συνήθως στο πρώτο και δεύτερο τρίμηνο της εγκυμοσύνης, οι γυναίκες μπορεί να αισθάνονται έντονη επιθυμία για τροφές πλούσιες σε λιπαρά (π.χ. chips), να θέλουν να καταναλώσουν τροφές που πριν από την εγκυμοσύνη δεν ήθελαν ή ακόμα και να εμφανίζουν την τάση να δοκιμάζουν περίεργους συνδυασμούς τροφών ταυτόχρονα (γλυκό και αλμυρό μαζί). Καθεμία έγκυος γυναίκα είναι διαφορετική, δεν εμφανίζουν όλες , όλα τα συμπτώματα και δεν υπάρχει κάποιος γενικός κανόνας. Φροντίστε να τρώτε όσο πιο υγιεινά μπορείτε και περιορίστε, όσο αυτό είναι εφικτό, τους “πειρασμούς” στο ελάχιστο.

Τι τροφές πρέπει να καταναλώνω κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης;

Η ισορροπημένη Μεσογειακή Διατροφή , είναι η καλύτερη επιλογή που μπορείτε να κάνετε, για σας και το μωρό σας, κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης. Εντάξτε στο καθημερινό διαιτολόγιό σας δύο με τρεις μερίδες φρούτα και λαχανικά. Τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες (ψωμί και ζυμαρικά ολικής αλέσεως, ρύζι και δημητριακά) είναι σημαντική πηγή ενέργειας, βιταμινών και φυτικών ινών. Φροντίστε να λαμβάνετε δυο με τέσσερεις μερίδες σε εβδομαδιαία βάση.

Αποφύγετε τις μεγάλες ποσότητες κόκκινου κρέατος και προτιμήστε το ψάρι , το κοτόπουλο , τα αυγά και τα όσπρια για να καλύψετε τις ανάγκες του οργανισμού σας σε πρωτεΐνες. Η καθημερινή κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων (γάλα , τυρί και γιαούρτι) θα καλύψει μέρος από τις αυξημένες ανάγκες του οργανισμού σας σε ασβέστιο και πρωτεΐνες. Συνιστάται καλό πλύσιμο των φρούτων και των λαχανικών , το καλό ψήσιμο του κρέατος , των πουλερικών και των ψαριών, το καλό μαγείρεμα του αυγού για να αποφευχθεί η πιθανή μόλυνση από τοξόπλασμα ή σαλμονέλα. Μην παρασύρεστε από τον “μύθο” ότι πρέπει να τρώτε για δυο κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Πρέπει να παίρνω συμπληρώματα διατροφής;

Μια ισορροπημένη διατροφή είναι ο καλύτερος τρόπος για να παρέχετε στον οργανισμό σας τα απαραίτητα συστατικά για την ομαλή ανάπτυξη του εμβρύου. Για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών στην περίοδο της εγκυμοσύνης είναι απαραίτητη η λήψη σκευασμάτων που περιέχουν φυλλικό οξύ , σίδηρο και ασβέστιο.

Πόσο βάρος πρέπει να πάρω κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης;

Σύμφωνα με το Αμερικάνικο Κολλέγιο Μαιευτήρων Γυναικολόγων, τα κιλά που θα πάρει μία γυναίκα κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης σχετίζονται με τον δείκτη μάζας σώματός της (ΒΜΙ).

  • Για ελλιποβαρείς γυναίκες με ΒΜΙ<18.5 η συνιστώμενη αύξηση βάρους είναι 13-18 kg
  • Για γυναίκες με κανονικό βάρος με ΒΜΙ μεταξύ 18.5-24.9 η συνιστώμενη αύξηση βάρους είναι 11-16kg
  • Για υπέρβαρες γυναίκες με ΒΜΙ>25 η συνιστώμενη αύξηση βάρους είναι 7-11 kg
    Για τις πολύδυμες κυήσεις η συνιστώμενη αύξηση βάρους έχει ως εξής:
  • Για γυναίκες με κανονικό βάρος με ΒΜΙ μεταξύ 18.5-24.9 η συνιστώμενη αύξηση βάρους είναι 17-24kg
  • Για υπέρβαρες γυναίκες με ΒΜΙ>25 η συνιστώμενη αύξηση βάρους είναι 14-23kg

Μπορώ να κάνω γυμναστική κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης;

Η ήπια δραστηριότητα και άσκηση κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης έχει θετικές επιπτώσεις τόσο σε εσάς όσο και στο μωρό σας. Προσαρμόστε τις δραστηριότητές σας στην καινούρια σας κατάσταση και συνεχίστε για όσο καιρό αισθάνεστε άνετα να γυμνάζεστε και πάντα με την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχουν αντενδείξεις από την πορεία της εγκυμοσύνης. Αποφύγετε την έντονη σωματική άσκηση και ενυδατώνετε συχνά τον οργανισμό σας. Δραστηριότητες όπως η γιόγκα, το περπάτημα, ήπια αερόβια άσκηση και ασκήσεις μυϊκής ενδυνάμωσης, προσαρμοσμένες πάντα στις ανάγκες της εγκύου, θα σας βοηθήσουν να διαχειριστείτε καλύτερα τις αλλαγές που πρόκειται να συμβούν στο σώμα σας.

Είμαι έγκυος, μπορώ να βάψω τα μαλλιά μου;

Δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία για το αν οι χημικές ουσίες των βαφών είναι βλαπτικές ή όχι. Οι περισσότερες γυναίκες επιλέγουν να βάψουν τα μαλλιά τους έπειτα από το δεύτερο τρίμηνο της εγκυμοσύνης (12η εβδομάδα και μετά), διάστημα κατά το οποίο ελαχιστοποιούνται οι πιθανές βλαπτικές συνέπειες της βαφής των μαλλιών στο έμβρυο. Μικρός αριθμός μελετών δείχνει ότι η περιεκτικότητα σε χημικές ουσίες των βαφών δεν είναι σε τέτοια ώστε αυτές να θεωρούνται ιδιαίτερα τοξικές. Εναλλακτικά οι φυτικές βαφές μαλλιών ή η χένα θεωρούνται πιο αθώες για την περίσταση.

Εγκυμοσύνη και φροντίδα σώματος

Καθώς η εγκυμοσύνη θα προχωρά και το μωρό αρχίζει να μεγαλώνει σίγουρα θα σας απασχολήσει το θέμα της χαλάρωσης του δέρματος και ο σχηματισμός ραγάδων. Αυτό είναι κάτι που κυρίως εξαρτάται από την ποιότητα και την ελαστικότητα του δέρματος κάθε εγκύου. Φροντίστε να τρέφεστε σωστά, να πίνετε άφθονο νερό, καταναλώστε φρούτα, λαχανικά και φυσικούς χυμούς, έτσι θα διατηρείτε το σώμα σας ενυδατωμένο, το δέρμα σας υγιές και θα μειώσετε τις πιθανότητες σχηματισμού ραγάδων. Χρησιμοποιείστε τακτικά , σε καθημερινή βάση , μια καλή ενυδατική κρέμα που είναι ειδικά σχεδιασμένη για εγκύους, επιμένοντας στα σημεία που είναι πιο πιθανό να εμφανιστούν οι ραγάδες (κοιλία, στήθος , μπράτσα, το εσωτερικό μέρος των μηρών). Τέλος προσπαθήστε να ελέγξετε το βάρος που θα πάρετε κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης . Οι μεγάλες και απότομες αυξομειώσεις του σωματικού σας βάρους ευνοούν τον σχηματισμό ραγάδων και την χαλάρωση του δέρματος.

Είμαι έγκυος μπορώ να πάω διακοπές;

Συχνά οι έγκυες γυναίκες αναρωτιούνται αν κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορούν να πάνε διακοπές. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε πριν προγραμματίσετε κάποιο ταξίδι, είναι να συμβουλευτείτε τον γυναικολόγο σας, ιδίως εάν διανύετε το τρίτο τρίμηνο της εγκυμοσύνης. Όσο η εικόνα που έχει ο γυναικολόγος σας για την πορεία της εγκυμοσύνης σας είναι καθησυχαστική , μπορείτε να προγραμματίσετε τις διακοπές σας. Εάν υπάρχουν ενδείξεις για επιπλοκές στην εγκυμοσύνη, αποκόλληση του πλακούντα ή πρόωρο τοκετό αποφύγετε τις άσκοπες μετακινήσεις και το ρίσκο του να είστε μακριά από τον γιατρό σας σε περίπτωση που τον χρειαστείτε. Σύμφωνα με το Αμερικάνικο Κολλέγιο Μαιευτήρων Γυναικολόγων, το ασφαλέστερο διάστημα για να προγραμματίσετε τις διακοπές σας είναι το 2ο τρίμηνο της εγκυμοσύνης, μεταξύ 18ης και 24ης εβδομάδας κύησης, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι, εφόσον όλες οι ενδείξεις είναι καλές, αποκλείονται το 1ο και 3ο τρίμηνο. Αν ταξιδεύετε με αυτοκίνητο ή αεροπλάνο φροντίστε η ζώνη ασφαλείας να εφαρμόζει στο σώμα σας με τέτοιο τρόπο ώστε να μην ασκείται πίεση στην κοιλία σας και να αισθάνεστε άνετα καθ’ όλη την διάρκεια του ταξιδιού. Μην κάθεστε ακίνητη για πολλές ώρες γιατί στην κύηση είναι αυξημένος ο κίνδυνος για φλεβική θρόμβωση.

Επιτρέπεται το κάπνισμα κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης;

Το να προστατεύσετε το μωρό σας από τον καπνό του τσιγάρου είναι ένα από τα καλύτερα δώρα που μπορείτε να του προσφέρετε για ένα υγιές ξεκίνημα στην νέα του ζωή. Οι χημικές ουσίες που περιέχονται στον καπνό του τσιγάρου έχουν συνδεθεί με την πρόκληση πρόωρων τοκετών , τη γέννηση ελλιποβαρών μωρών και κάποιες φορές με το σύνδρομο αιφνίδιου θανάτου βρεφών. Μπορεί η διακοπή του καπνίσματος να είναι μια δύσκολη διαδικασία αλλά αξίζει να το προσπαθήσετε. Στην περίπτωση που δεν μπορείτε να κόψετε το τσιγάρο, μειώστε στο ελάχιστο τον αριθμό τσιγάρων που καπνίζετε ανά ημέρα (1-3 τσιγάρα).

Είμαι έγκυος επιτρέπεται η κατανάλωση αλκοόλ;

Το αλκοόλ στο αίμα σας μεταφέρεται διαμέσου του πλακούντα στο έμβρυο. Στην εμβρυική κατάσταση το μωρό σας δεν μπορεί να μεταβολίσει το αλκοόλ με την τον ίδιο τρόπο που ο οργανισμός σας το κάνει και αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει προβλήματα στην σωστή ανάπτυξή του, ιδιαίτερα όταν οι ποσότητες που καταναλώνετε είναι μεγάλες. Εάν δεν μπορείτε να αποφύγετε την κατανάλωση αλκοολούχων ποτών, φροντίστε να μειώσετε την ποσότητα στο ελάχιστο (1-2 ποτήρια την εβδομάδα)

Εγκυμοσύνη και σεξουαλικές επαφές

Οι γυναίκες κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορούν να έχουν σεξουαλικές επαφές. Το σεξ θα πρέπει να αποφεύγεται σε καταστάσεις όπως προδρομικός πλακούντας, απειλούμενος πρόωρος τοκετός ή σε κυήσεις υψηλού κινδύνου.

ΚΑΛΕΣΤΕ ΜΑΣ
ΚΛΕΙΣΤΕ ΡΑΝΤΕΒΟΥ